Fortsätt till huvudinnehåll

Gerd i Osaka - Japan

Vi kan stolt berätta om vår medlem Gerd Johanssons rest till Osaka i Japan där hon har lär och visar japanerna näverslöjd. Hon är snart på väg hem och vi väntar spänt på hur det har gått... Klicka på länken för att se hela reportaget med en film om Gerd och hennes slöjd!

http://www.ttela.se/n%C3%B6je/gerd-l%C3%A4r-japanerna-sl%C3%B6jda-i-n%C3%A4ver-1.6062447

Nedan är delar av TTela:s reportage hemma hos vår medlem Gerg Johansson

Den som har gjort sin hantverksläxa, som brukar åka runt bland ateljéerna under Älvkultur i september eller tillhör besökarna hos Handkraft i Trollhättan, har inte kunnat undgå att lägga märke till Gerd Johansson och hennes näverslöjd.
Det gäller även japanskan Mayumi Furuta, som sedan länge är en trogen kund hos Handkraft, där hon köper upp svensk slöjd som hon skickar vidare till en affär i Osaka. Med O alltså, det som ligger i Japan. Inte det med Å, som ligger några långa stenkast från Hökedalen, där Gerd och hennes man Lennart bor.
– Men det är tack vare att namnen är så lika som jag kommer ihåg att staden jag ska till i Japan är just Osaka, säger Gerd med ett skratt.

Jobbar i kapp

Vi hälsar på i näververkstaden en varm och solig dag och slöjdaren är i full gång med att fläta en brödkorg när vi anländer. Det är bråda tider nu för att hinna få fram föremål för den västsvenska marknaden.
– Ja, för den japanska kvinnan som jag ska åka till Japan med (Mayumi Furuta) har köpt upp allt jag hade på lager, så nu får jag ligga i för att komma i kapp, fortsätter Gerd med ännu ett skratt.
Hon har fortfarande lite svårt att ta in att hon faktiskt ska åka till Japan om bara knappt två veckor. Den 28 maj lyfter planet med henne och dottern Lena ombord.
– Jag fick inte åka ensam för döttrarna, förklarar hon leende och berättar om det där telefonsamtalet som tillfälligt vänt upp och ner på tillvaron.
– Vi stod inne på Coop och skulle precis betala när telefonen ringde. Det var Roland från Handkraft, som berättade att jag blivit inbjuden att åka till Japan för att hålla kurser i näverslöjd där. Jag svarade väl ungefär "jaha", sen la jag på och sa till tjejen i kassan att "det där var inte vilket samtal som helst, jag är bjuden till Japan". Hon trodde väl inte jag var klok, haha!

Näversmycken

Att Gerd har fastnat för just näverslöjd förklarar hon med att det är "ett gôtt och starkt material som kan och ska användas".
– Enda nackdelen är att det är så svårt att få tag på. Den jag har nu kommer från Ryssland via en grossist i Frillesås. I vanliga fall brukar vi vara två som delar på 50 kilo åt gången, men nu har det gått åt så mycket för mig så nu har jag köpt 50 kilo själv.
Hon berättar att bra näver kostar 180 kronor kilot och visar oss en annan sak som är speciellt med näver som material.
– Det finns "smycken" i näver, mönster som bildats naturligt och som kan föreställa allt möjligt. En gång hade jag en burk med ett mönster som var precis som en uggla, annars ser jag mycket skog i mönstren, säger hon medan vi ser både fåglar och sköldpaddor.
Fascinerande är det alldeles oavsett.

Stannar längre

Burkar, brödfat, brödkorgar, handväskor – Gerds näverskapelser kan ha många olika former och när hon lämnar Japan har hon spridit kunskapen till en ny del av världen. Till Osaka, det med O alltså. Som hon och dottern ska hinna lära sig mer om, har de tänkt.
– Vi har förlängt vistelsen med några dagar så vi hinner se lite av stan också. Ingen av oss har ju varit där förut!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hemsidan tar paus! Vi hänvisar till ...

Vi hänvisar våra läsare till vår Facebooksida  Handkraft Trollhättan samt vårt  Instagramkonto Handkrafttrollhattan som har mer aktuell information om vad som händer hos oss!

Sanna Nilsson - Keramik

Sanna Nilsson Keramiker www.repolera.se    Sanna Nilsson är en av våra keramiker, hennes specialitet är knubbiga och härliga fåglar, att hänga eller ha på pinnar i trädgården. Fågelflaskor att ha som prydnad eller till finaste matoljan etc. Nästan hela vår svenska fågelflora i fantasifulla tolkningar. Hon finns på många olika mässor under året med sina populära fåglar samt diverse utställningar. Nedan ett litet tidningsklipp från en av hennes mässor flera bilder på hennes fåglar.    

Ny utställning - Marita Piela

På lördag är det dags för en ny utställning med Marita Pielas fina målerier.. VÄLKOMNA ! Marita Piela målar mest djur och natur, i akvarell och akryl. Hon är utbildad på KV:s konstskola, Konstindustriskolan i Göteborg samt ett flertal separata kurser, bland annat för Konstantin Sterkhof. Marita har tidigare varit Trollhättebo, men är numera bosatt utanför Skara.